*

viljoh9

Lintilän kupla

Missähän kuplassa pitkäaikainen kansanedustaja ja nykyinen elinkeinoministeri Mika Lintilä on oikein elänyt, kun hän ei eilisillan A-studion haastattelussa tiennyt mitään urakoiden ketjutuksesta alihankkijoille. Telakkateollisuudessa ja rakennustoiminnassa se on normaali toimintatapa.

Jakamalla työt pienempiin yksiköihin aliurakoitsijoiden tehtäväksi pääurakoitsija välttyy jaettuun urakan osaan tarvittavista työjärjestelyistä. Pääurakoitsija ostaa tällä menettelyllä kokonaisuuteen liittyviä rakenneosia, eikä valmistuta niitä omilla työntekijöillään. Täten pääurakoitsija säästyy tilatun osasuorituksen tarvikehankinnoista ja työjohdosta. Riittää, että tarkistaa lopputuloksen.

Periaate on selkeä ja hyvä, mutta siihen liittyy runsaasti erilaista hämärätoimintaa. Ison osaurakan saanut toimittaja voi edelleen jakaa saamansa urakan pienempiin osiin eli omille alihankkijoilleen. Siinä hämärtyy, kuka on varsinainen työnantaja. Suomessa on voimassa tilaajavastuulaki. Siihen Lintiläkin vetosi ja ihmetteli, miksi pääurakoitsija ottaa ison riskin siitä, ettei työmaalla noudateta suomalaisia työehtoja.

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto oikoi ministerin käsityksiä heti tuoreeltaan. Noin puolet Turun telakan työntekijöistä on aliurakoisijoiden palveluksessa. Niiden toiminnan kannattavuuden perusteena on alipalkkaus. Viimeisenä rappuna ovat ulkomaalaiset työntekijät, joilla ei ole tietoa Suomen työelämän käytännöistä.

- Peruslakkaus on alle sopimusten, ylityökorvauksia ja sunnuntaikorotuksia ei makseta, tuntikirjanpitoa ei ole, Aalto valisti. Kaikkeen tähän Lintilän vastauksena oli ihmettely, jos näin on, vaikka Aallon saama tieto oli peräisin työvoimaviranomaisilta ja epäkohdat olivat tulleet ilmi tarkastusten yhteydessä.

Heti ohjelman jälkeen Mayerin telakalta on annettu ymmärtää, että epäkohtiin puututaan, kun niitä löytyy. Tässä on ilmeinen tiedonkatko työvoimaviranomaisten, ministerin ja telakan johdon välillä. Se on sitäkin ihmeellisempää, kun juuri telakan johto on osan töistä aliurakoitsijoille siirtänyt. Työehtojen noudattamisen valvonta ei menettelyyn kuulu, ainoastaan se, että lopputulos on se, mitä on tilattu.

Saa nähdä, mitä ministeri Lintilä nyt tekee? Ainakin hänellä on tieto epäkohdista. Ammattiliitot ja paikalliset viranomaiset antavat auliisti lisätietoja. Ministeri itse vaikutti kovin haluttomalta puuttumaan koko asiaan, vaikka hänen, jos kenen pitäisi johtaa valvontaa ja työehtojen selvitystä, eikä ainoastaan telakoilla vaan kaikkialla, missä aliurakointi on yleistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Asia on ollut tiedossa jo vuosia ja kaikki nykypuolueet ovat olleet hallituksessa. Kysymys ei ole siitä, etteikö tiedettäisi, vaan siitä, että asiaa ei haluta hoitaa kuntoon. Ongelmasta on turha jauhaa sen enemmän. Kommentoijat voisivat keskittyä siihen, miten se hoidetaan kuntoon.

Oma ehdotukseni on, että tilaajan kanssa sopimuksen tehneet toimittajat ovat vastuussa kaikesta toimitukseensa sisältyvästä toiminnasta mukaan lukien alihankintaketju, jonka pitää täyttää kaikki suomalaiset työehdot ja työturvallisuusasiat. Jos virheitä löytyy alihankintaketjusta, viranomaiset määrittävät vastuuhenkilön aina päätoimittajan orginaatiosta. Myös rahalliset seuraamukset määrätään päätoimittajalle. Yleinen periaate alihankkinnassa on muutenkin, että päätoimittaja vstaa kaikesta alihankinnan laadusta ja toiminnasta kuin omastaan.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Vain suomessa voi ministeri olla täysin ulkona reaalimaailmasta.

Suomessa ei tarvitse noudattaa suomen lakia ulkomaalaisen työvoiman osalta. Se on fakta eikä Lintilällä ole mitään halua korjata asiaa.

5-vuotta vanha teksti eikä se todellakaan silloin ollut uusi asia.

http://uskap.puheenvuoro.uusisuomi.fi/109848-suomalaisen-työn-alasajo-ala-vaalirohoittajat

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

"Suomessa ei tarvitse noudattaa suomen lakia ulkomaalaisen työvoiman osalta. Se on fakta eikä Lintilällä ole mitään halua korjata asiaa."

Kiitokset Anmtero Ollilalle ja Pasi Kortesuolle asiallisista ja asiaa valaisevista kommenteista. Epäkohta tiedetään, mutta siihen ai haluta puuttua. Kun Suomessa ei tarvitse noudattaa Suomen lakia ulkomaalaisen työvoiman osalta, on pääurakoitsijan toiminta hyvin ymmärrettävää, joskaan ei hyväksyttävää. Aliurakoita annetaan ulkomaalaisille yrityksille ja nämä tuovat työvoiman tullessaan.

Siinä on asian ydin. Mika Lintilän pitäisi vihdoin toimia, ja muuttaa Suomen työlainsäädäntöä sellaiseksi, ettei täällä sallita ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäyttöä. Emme me muutoinkaan pysty hinnoilla kilailemaan, vaan työn laadulla ja täsmällisillä toimituksilla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Siinä on asian ydin."

Ei tästä ongelmasta ole välittänyt myöskään oma puolueesi sdp.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Sitä hämytoimintaa esiintyy täällä Tampereellakin ja varsinkin kun kaupunkia myllätään uuteen kasvuun. Ihan kamalalta näyttää tuhotut maisemat.
Ei haluta puuttua mihinkään. Jos valitan kaupunginvaltuuston ympäristölautakunnan jäsennille rakennusvalvonnan puutteellisuudesta ei viititä edes vastata. Nykyisessä kaaosbyrokratiahimmeleissä kukaan ei ota vastuuta mistään.
Tässä vähiten korroptoitunut maassa taitaa olla todella tehokas verkko johon lahjonnalla, kiristyksella, ja uhkailulla virkamiehetkin pyydystetään. Kyllä kansa tietää, "mutta minkäs niille mahtaa" sanoi eräs naapurini ja toinen sanoi, että jotkut käärivät isot rahat remonteilla, huololla, puita kauppamalla ja nurmikoita pilaamalla.
Ajattele mitä mahdollisuuksia vapaavalintasote tuo vetää välistä!

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

Vähän epäilen onko Lintilällä rohkeutta puuttua isojen poikien bisneksiin:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/srvn-ilpo-kokkila...

Jutun kommenteissa joku sanoo, että juuri Kokkila toi alihankintaurakoiden ketjutuksen rakennusbisnekseen. Jos pitää ministerin työstään, ei kannata isojen poikien verkostoja suututtaa.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Yksi tärkeä ominaisuus unohtuu näissä ketjutus ja alihankkija hommissa, ja se on laatu ja tuotekehitys. Alihankkijat tekevät työn mahdollisimman nopeasti alimman laadun mukaan, ns. mikä vaan kiroten kelpaa. Loppujen lopuksi hitsausvirheitä ym. suunnittelun puutteita korjataan ihan loppuun asti, vrt. Olkiluoto. Jokin pieni pohjatyö virhe putkien maalauksesta teetti 200 kreikkalaiselle komennusmiehelle kuukausien hiomisurakan kun putket hiottiin käsin hiomapapereilla kiiltäviksi ja maalattiin uudelleen.

Tai jos suunnittelun tekee alihankkija joka ei ymmärrä ottaa huomioon tuotannon olosuhteita ja koneita jne, eikä tunne työtapoja missä työ tehdään. Nämä kaikki pitää jo suunnitteluvaiheessa olla selvillä, ei ne työkuvat ole muuten asianmukaisia. Alihankkija ei kehitä mitään, se tekee vain sovitun työn.
Technip Oy joskus otti suunnittelun oman katon alle, pois alihankkijalta juuri tämän tuotekehityksen takia. Ei sellaiset suunnittelijat jotka eivät ole koskaan käyneet työmaalla, eivätkä tunne olosuhteita, työmenetelmiä, koneita, välineitä ja lopuksi olisi hyvä olla työntekijöiden kanssa puheväleissä päivittäin. Silloin voi olla ja pysyä ajan tasalla mitä jossain telakalla tapahtuu työn touhussa, sillä tekijöiden tieto pitäisi olla johdon tiedossa, ei muuten mikään homma kehity. Sutta ja sekundaa voidaan tehdä vain lyhyen ajan, jos alihankkijalta nämä hyväksytään se tarttuu myös vakituiseen työväkeen, ja se on jo kertaalleen nähty mitä siitä seuraa, lappu luukulle ja väki kortistoon.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Hannu Aro on oikeassa. Ei tuotekehitys edes alihankkijalle kuulu. Alihankkijan tehtävä on valmistaa niitä osia, jotka häneltä on tilattu ja sellaisina kuin ne on tilattu. Omia menetelmiään alihankijakin voi kehittää, mutta ei koko tuotetta. Sitten se valvonta. Homma ei ole niin yksirtainen, että säädetään laki, jonka mukaan pitää toimia. Laki pitää saada työmaille tiedoksi ja vielä omaksutuksi käytännöksi.

Se ei ilman opastusta ja valvontaa onnistu. Tilanne on jopa niin huono, että epäkohdista ilmoittavien työntekijöillllä pitäisi olla muita parempi työsuhdesuoja. Eihän sellaisia kiusankappaleita kukaan kauan työmaallaan katsele. Tehokkainta ja lyhyellä tähtäimellä edullisnta on hoitaa tällaiset henkilöt pois työmaalta vähin äänin. Paljon paasataan yhteistyöstä ja osallistumisesta, mutta liian harvoilla työmailla se otetaan tosissaan.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Kaiken takana on siis EU. Sen tulkinta on että toisessa maassa tekevä työntekijä saa tehdä töitä lähettäjämaan työehtojen mukaisesti. Tästä EU:n korkeimman oikeuden päätös. Missä EU, siellä ongelma.

Homma ei tule kuntoon muutoin kuin eroamalla EU:sta. Tämä on jutun lopputulema. Ihmiset luulevat, että se on globalisaatio, joka meitä kurittaa. Kyllä se on suomalaisten äänestäjien ja politiikkojen aikaansaannos tämäkin juttu. Tässä kävi kuitenkin vanhanaikaisesti: kun osoittaa syyllistä sormella, niin huomaa, että kolme sormea osoittaa itseä päin. Kokeile vaikka.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo

Ei saa tehdä lähettäjämaan työehdoilla. Töitä pitää tehdä sen maan ehdoilla kummassa on paremmat ehdot työntekijän kannalta.

Se ettei sääntöä noudateta ei välttämättä ole EU:n aiheuttama ongelma, vaikka pääsääntöisesti pitää paikkansa, että missä EU siellä ongelma.

Suomen pitäisi tehdä laki, että työlakeja rikkova joutuu vastuuseen eli viranomaisella olisi suora ja velvoittava kanneoikeus jos sitä ei haluta työntekijäjärjestöille antaa. Viimekädessä tilaajavastuun pitäisi toteutua ankarasti. silloin tuskin noita hankalia tilanteita edes tulisi.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Kiitos Pasi Kortesuo tärkeästä täsmennyksestä. Suurin ongelma taitaakin olla siinä, että valvonta on puutteellista, eikä siihen riitä henkilökuntaa Suurimmat syylliset ovat meidän poliitikkomme. Lakeja laaditaan puutteellisina joko tahallaan tai taitamattomuuden vuoksi.

Päätoheloija on tämä meidän pääministerimme, jolla tärkeintä ovat hankkeiden aikataulut ja puutteelisten esitysten esitteleminen toteutuskelpoisina. No, työlainsäädäntöön ulkomaisen työvoiman käytön osalta tämä hallitus ei ole tainnut vielä paneutua, mutta suunta on selvä. Epäkohtiin puututaan vasta viimehädässä ja silloin niistä on ollut haittaa jo yritykselle itselleenkin.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Siitä on parikin EU:n tuomioistuimen päätöstä, että työnantaja voi noudattaa lähettäjämaan ehtoja.

Käyttäjän uskap kuva
Pasi Kortesuo Vastaus kommenttiin #12

Kyllä se pitää. Linkitä päätös kiitos niin katsotaan koskiko se todellakin nimenomaan työehtoja siinä mielessä mitä me tarkoitamme täällä suomessa.

Pakottavat työehdot kuten työ- ja lepoajat ja minimipalkat sekä ylityöt maksetaan lähettäjämaan mukaan jos ne ovat paremmat kuin maassa jossa tehdään työtä lähetettynä työntekijänä. Jos maassa jossa tehdään työtä lehetettynä työntekijänä on paremmat pakottavat säädökset, noudatetaan niitä.

Eri maissa on erilaisia pakottavia ja yleissitovia säädöksiä. näistä voi tulla sekaannuksia. Harvoissa maissa on yleissitovia työehtosopimuksia kuten suomessa.

Lähetetyn työntekijän direktiivi lähtee nimenomaan siitä, ettei voida pakottavaa työlainsäädäntöä "dumpata" epäreilulla kilpailulla. Noissa tapauksissa nimenomaan pitää pitää mielessä pakottava säännöstö.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset