*

viljoh9

Pöystin kaksoisrooli ja lahjusvirka

Alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti on johtanut soten virkamiesvalmistelua. Toukokuussa hänet valittiin oikeuskansleriksi. Hallituksen päätöksellä hän silti jatkaa sote-lakipaketin valmistelua. Oikeuskanslerin tehtävää hoitaa viransijainen vuodenvaihteeseen asti. Perustuslakiongelmien vuoksi aikataulu petti ja lain valmistuminen on hämärän peitossa.

Pöystin on ollut sote-lakien valmistelun kiistaton kärkihahmo. Käytännössä hänen pitäisi oikeuskanslerina, kun hän siihen virkaan viimein siirtyy, valvoa omia aiempia tekemisiään. Hän on nykyisessä tehtävässään noudattanut hallituksen ohjeita ja on heikkoon lainvalmisteluun vähintään yhtä suuri syyllinen kuin hallitus poliittisine epärealistisine tavoitteineen.

Sote-lakien valmistelijana Pöysti on puolustanut yhtiöittämistä. Sittemmin hän on tuonut esille siihen liittyviä ongelmia ja viimeksi todennut, ettei yhtiöittämistä tarvita. Tilanteen mukaan muuttuva kanta ei lisää Pöystin omaa luotettavuutta. Hän on virkamiehenä tehnyt sen, mitä hallitus on halunnut hänen tekevän. Hän on siis toiminut hallituksen lobbarina, eikä itsenäisenä lakeja tuntevana lain valmistelijana.

Keskeinen kysymys on, pystyykö Pöysti käsittelemään sote-lakeja laillisuusvalvojana kansalaisten kannalta luottamusta nauttivalla tavalla, kun on johtanut kyseistä lainsäädäntöprosessia poliittisen ohjauksen alaisena virkamiehenä.

Nostin tämän asia esille heti toukokuun lopulla, kun Pöysti oli oikeuskanslerin virkaan nimitetty. Nyt vaikuttaa yhä selvemmältä, että kysymyksessä on palkkiovirka hyvin hoidetusta virkamiestyöstä. Hyvin hoidettu? Kenen kannalta? Kuuluuko hyvään lainvalmisteluun se, että hanke ajetaan seinään ja vasta sen jälkeen ryhdytään pohtimaan, mikä meni vikaan?

http://viljoh9.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237416-uusi-oikeuskansteri-kaalimaan-pukiksi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Demareista jää ikävästi sellainen mielikuva, että ovat kovasti SOTE-uudistuksia vastaan , eikä puolueella ole tarjota tilalle mitään muuta järjellistä omaa versiota.

Kannattaisi muistaa, mistä syistä SOTE on rakenteilla ?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Ehkä suurin ongelma on siinä, ettei hallitus näytä muistavan miksi SOTE on rakenteilla. Valinnanvapaus (yksityistäminen) ja maakuntauudistus eivät nimittäin ole soten kannalta ne keskeisimmät asiat. Varsinkin valinnanvapauden suhteen on selkeitä ongelmia jotka voivat heikentää sote-hankkeen lopputulosta. Päähallituspuolueiden soisi puhuvan nykyistä enemmän sote-hankkeen vaikutuksista tasa-arvoiseen hoidon saamiseen, hoitoketjujen katkeamattomuuteen yms. Nyt huomio on aivan liikaa puoluepoliittisissa intohimoissa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

SOTE:n ongelmana on raha. Hallitus on ilmoittanut mallinsa tuovan mukanaan n 3 miljardin euron säästöt, jotka eivät ikävä kyllä toteudu ilman radikaaleja uudistuksia, järkeistämisiä ja tehostamisia SOTE:n palvelujen tuottajilta. SOTE:n menothan ovat suurin osin palkkakuluja ja eläkekuluja nykyisille eläkeläisille, joista säästöjen uskotaan löytyvän.

Julkinen velkaantuminen on jossakin vaiheessa tuleva tilanteeseen, jolloin tulojen ja menojen on vastattava toisiaan ilman ulkoista lisävelkaa. Samaan aikaan Suomen taloudellinen huoltusuhde on kurjaakin kurjempi vuosikymmenien ajan. Elämme toistaiseksi vielä oikeaa kulta-aikaa - tosin velkavaroin jo kymmenettä vuotta peräjälkeen.

Verotuksen suhteen korotuksia ei juuri voida enää tehdä ja säästöt sosiaaliturvassa ovat hankalia, sillä Suomen sosiaaliturvan taso on jo valmiiksi hieman nälkärajan yläpuolella ja useasti ollut jo EU:n huomautuksen kohteena.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #10

Yksi hallituksen esityksen ongelmista on juuri se, ettei sillä ole mahdollista saada noita säästöjä ilman tasonlaskua. Jos uudistus hoidettaisiin kunnolla olisi säästöt saatavissa mm hoitoketjujen parantamisen myötä sairauspäivien vähenemisestä, tasapuolisemman ja aikaisemman diagnostiikan myötä aikaisemmalla hoitoonpääsyllä mm haja-asutusalueilla sekä päällekkäisyyksien karsimisella. Nämä kaikki uhrataan tappeluun valinnanvapaudesta ja kuntauudistuksesta.

Edelleen sote-uudistus on välttämätön, mutta se pitää tehdä aidosti panostaen sote-toimintojen sujuvoittamiseen ja parantamiseen, ei keskittymällä maakunnallisen byrokratian tekemiseen ja yritykseen lahjoittaa terveydenhuoltoamme monikansallisten veroparatiisiyhtiöiden temmellyskentäksi.

Itse olen seurannut tuota valmistelua suhteellisen läheltä ja olen lukenut jokusenkin asiantuntijalausunnon jotka ovat olleet varsin kriittisiä siihen MITEN asiaa ollaan valmisteltu ja MITÄ ajetaan, ei siihen, että sote-uudistusta ylipäätään tehdään.

Nykyinen valmistelu on ikävä kyllä osin sokeaa politikointia, osin kiireessä tehtyjä hätäratkaisuja. Toivon, suunta muuttuu ja itse asiaan panostetaan jatkossa yhtä paljon kuin noihin kahteen poliittiseen pakkomielteeseen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #13

Kolmen miljardin euron säästö ei todellakaan toteudu päällekkäisyyksiä purkamalla eikä tehostamisella, joten mistähän tuo säästö on ajateltu syntyvän ?

18 erillisen maakunnan malli hallintoineen ei myöskään viittaa säästöjen suuntaan. Itse olen viiden nykyisen yliopistosairaalapiirin kannalla, tai vain yhden koko Suomen kattavan SOTE-piirin kannalla, joka ei sekään olisi liian iso tai liian haasteellinen.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Soten tarpeellisuus, siihen kytketyt soteen kuulumattomat asiat kuten maakuntauudistus ja valinnanvapaus sellaisena kuin sitä on ajettu sekä valmistelua johtavan virkamiehen nykyinen ja tuleva asema, ovat kaikki eri asioita. Sotea ei alun perinkään olisi pitänyt ajaa kapean poliittisen näkemyksen pohjalta, vaan nimeoman terveydenhuollon uudistuksena, jolloin perustuslaista ei olisi tullut ongelmaa.

Niinpä. Nimenoman hallituksen olisi pitänyt muistaa ja pitää mielessä, miksi sosiaali- ja terveysalan uudistusta tarvitaan ja mistä syistä SOTE on rakenteilla?

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Jos maakuntauudistus ei kuulu SOTEen niin miksi demareiden SOTEssa on aluekuntamalli millä on aikomus hoitaa tuo SOTE?
Noita aluekuntia tuossa mallissa on 18 kappaletta. Kuntayhtymien varaan kun tuota SOTEa ei voi rakentaa, sitähän on jo kerran yritetty.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Juuri tuohon kysymykseen, että aluekuntia olisi ollut 18 eli nykyisen mallin maalkuntien määrä, en ole tarpeeksi perehtynyt, että voisin ottaa kantaa juuri siihen. Maakunnista olen Vihreiden uuden puheenjohtajan Touko Aallon kanssa samaa mieltä. 12 riittää.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #7

Ehdotan että tutustut siihen mitä oma puolueesi on Suomeen SOTEn suhteen ajamassa. Joskus kun tuntuu siltä että nimi ja asian eteenpäin viejä ovat isommassa roolissa kuin itse asia, sillä joskus voidaan tehtä esityksiä jotka ovat keskenään lähes samanlaisia mutta nimi on vain eri.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002916864.html

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Pöysti on julkisuudessa sanonut että hän tulee jääväämään itsensä SOTE asioista koskevista valituksissa. Suomessa varmaan ei ole montakaan henkilöä jotka olisivat todellisuudessa ansioituneet juristina ja joiden kelpoisuus olisi virkaan kelvollisia. Oisko Viljamaa ollut parempi ehdokas blogistille ? :D

Niinistö käytti nimitysvaltaansa ja nimitti virkaan Pöystin joten asia sillä selvä. Oikeuskanslerin virassa toimii hetkellä väliaikainen viranhaltija joka hoitaa tehtävää siihen saakka kunnes Pöysti vapautuu nykyisestä tehtävästään.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@4. Oikeuskanslerin valittaessa pitäisi olla jo virassaan eikä laki tunne va. taikka määräaikaisuutta.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Pöystin valinta oikeuskansleriksi on poliittinen nimitys palkkiovirkaan. Se on toinen asia, miten sitä selitellään. En usko, etä nimityksessä on mitään lakia rikottu ja tyylipisteillähän ei ole väliä. Tosiaan, jos Pöysti jäävää oikeuskanslerina itsensä aina, kun sotelakeja hänen virastossaan käsitellään, se täyttää esteellisyysvaatimukset. Juridisesti asia on sillä selvä ja taas on ihan toinen asia, miten kansalaiset tällaisen veivauksen kokevat.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Oppositio asettaa (tulevan)oikeuskanslerin sopivuuden virkaansa kyseenalaiseksi. Aika radikaalia, kun huomioi oikeuskanslerin (viran) riippumattomuuden puolueista. Minkälaiseksi mahtaakaan muodostua tulevien hallituspuolueiden ja oikeuskanslerin suhde? Ainakin toinen niistä osannee toimia ammattimaisesti.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Itsehän Pöysti on itsensä hallituksen juoksupoikana arvosteltavaan tilanteeseen saattanut. Niin makaa kuin petaa.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Olen blogisin kannalla. Ihmettelin jo heti alkuun tätä nimitystä. Kyllä tämäkin asia vaatisi ehdottonmasti eduskunnan monipuolista käsittelyä.

Kyllä eduskunnan pitäisi olla aktiivisesti koolla valvomassa hermoraunioiden ministerien törmäilyjä Helsingissä ja Brysselissä ennen EU:n ytimen lomia elokuussa.
http://timouotila1.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239354...

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Joskus osuu. Pöystikin huomasi viimein, millaiseen miinan oli astumassa ja vetäytyy valinnanvapauslain valmistelusta juuri noista jääviyssyistä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Uskottavuusongelma oikeuskanslerina (vallan sylikoira vaiko vahtikoira) ei tuolla lailla kuitenkaan enää häviä mihinkään.
https://yle.fi/uutiset/3-9704990

Onpa niitä vallanpitäjille niiaavia virkamiehiä muuten ilmoittautunut tänään muitakin. Vaalijohtaja Arto Jääskeläinen uskaltaa jossitella maakuntavaalien siirtämisellä vaan ei sillä, miksi vaalit pitää meillä järjestää Euroopan Neuvoston suositusten vastaisesti.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3571995/Vaalijoht...
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/lanne...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Lämmin kiitos Tuomas Pöystille, joka vihdoin huomasi tilanteen mahdottomuuden.
Kenties hän oli lukenut tämän blogin?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset